Het project ‘Veerkrachtige Dorpen’ streek gedurende vijf maanden neer in Booischot. Op het startmoment tekenden een honderdtal aanwezigen present. Samen met een groep van twintig enthousiaste en geëngageerde bewoners gingen we aan de slag met hun dorp. Wat maakt Booischot uniek? Wat zijn de sterktes van het dorp en waar kan nog aan gewerkt worden?

Gedurende vier werksessies werd gewerkt rond thema’s als verkeersveiligheid, ontmoeting in het dorp, het verenigingsleven en de visuele beleving van het dorp. Dit leidde tot drie concrete resultaten:

• Een bewonersvisie ‘Veerkrachtig Booischot 2030’ die de visie van de werkgroep voor hun dorp omvat, en een lijst van acties om ze daadwerkelijk te realiseren.
  • De ‘Dorpskarakterschets’ van Booischot. Een document, opgesteld door ontwerpbureau PTA op basis van de ideeën en meningen van de werkgroep. Dit document omvat een concrete strategie om de komende jaren te werken aan de visuele identiteit, eigenheid en sfeer van Booischot.
  • Een quickwin bedacht én gekozen door de bewoners: een pop-upontmoetingsplekje achter de kerk tijdens de zomermaanden! Een leuke, inspirerende en laagdrempelige plek waar jong en oud welkom zijn en elkaar kunnen ontmoeten. Werkt dit plekje? Dan wordt de pop-up een definitieve ontmoetingsplek.

Wim Van den BruelIedereen kon de resultaten van het project en het pop-upontmoetingsplekje achter de kerk ontdekken op woensdag 20 juni tussen 14 en 21 uur in de parochiezaal van Booischot.

De producenten van Proef Heist waren ook aanwezig met hun lekkers. Omstreeks 19.30 uur werden de prijzen uitgereikt aan de winnaars van de spaaractie in het kader van de Week van de Korte Keten.

Het project ‘Veerkrachtige dorpen’ is geïnitieerd door de provincie Antwerpen, in samenwerking met RURANT en het Innovatiesteunpunt.

Meer info