Het Wiekevorstse woon-zorgproject is een ambitieus project, dat ervoor moet zorgen dat mensen met een beperking even lang onafhankelijk, te midden van hun familie, kunnen blijven wonen als andere mensen, evenzeer als valide anderen, het gevoel hebben deel te zijn van de lokale gemeenschap, om uiteindelijk als zorgbehoevende bejaarde zo lang mogelijk en dankzij zorg aan huis, te kunnen blijven deel uitmaken van die gemeenschap.

Luc Vleugels en Sebastiaan Marien aan het werkHet project is er eentje dat schotten afbreekt. Schotten tussen zorgvoorzieningen voor bejaarden en voorzieningen voor allerlei soorten van mensen met beperkingen, en schotten tussen het leven van de zorgbehoevende medemens en het leven in de gewone maatschappij. Niet toevallig dat dit project is terechtgekomen in een dorp waarin binnenkort helemaal geen drempels meer zullen zijn.

Basisconcept van de woonvorm is dat van een ADL-cluster. Een ADL-cluster is een groep van woningen waarvan een aantal aangepast is voor rolstoelgebruikers, gegroepeerd rondom een centrale van waaruit dankzij een oproepsysteem 24/24 en 7/7 hulp wordt geboden aan de bewoners bij hun dagdagelijkse activiteiten: eten, wassen, aankleden, helpen bij transfers in- en uit bed, bad, rolstoel, enz…

Maar ook het WZC St. Jozef Wiekevorst gaat een belangrijke rol vervullen: door de nabijheid van haar zorgkundige en verpleegkundige capaciteiten, door de werking van haar lokale dienstencentrum en door demogelijkheid van een vlotte omschakeling van gehandicaptenzorg naar bejaardenzorg.

Een zeer belangrijke partner zal ook de lokale gemeenschap van Wiekevorst zelf zijn. Mensen van Wiekevorst zullen een raad van bestuur op richten, die uiteindelijk zal bepalen hoe het woonzorgproject Graanweg inhoudelijk verder zal evolueren.

En tenslotte is er de laatste, maar niet de minste partner, de Kantonale Huisvestingsmaatschappij Heist-op-den-Berg, die nu vandaag de eerste spade symbolisch in de grond steekt voor de bouw van de woningen.

Het heeft zowat 25 jaar geduurd vooraleer de grond was verworven en er zicht was op de wijze van financiering van het zorgproject en op dat van het bouwproject. Ik hoef u dus na 25 jaar niet te vertellen dat ik er naar uitkijk.

Het is natuurlijk niet makkelijk voor mensen om zich dingen voor te stellen die er nog niet zijn. Maar ik zeg u, dit is ongeveer de mooiste parel aan de kroon die Wiekevorst ooit voor zichzelf had kunnen bedenken!

Luc Vleugels, 9 juni 2018

• Gezondheid & welzijn